Eplesamler
En guide for å lage spillet «eplesamleren». Brukt i forelesning 7. oktober.
Steg 1: Tegn spilleren
- app_started: objekt for spilleren { }. Nøkler: x, y, radius
- redraw_all: tegn spilleren
Steg 2: Flytt spilleren
- app_started: en tom liste ‘pressed keys’.
- app_started: app.timer_delay = 1000//60
- key_pressed: legg til event.key i listen over nedtrykkede knapper.
- key_released: fjern event.key fra listen.
- timer_fired: hvis
'Left'('Right') nedtrykket, flytt 10 til venstre (høyre).
Steg 3: Tegn et eple
- app_started: objekt for et eple { }. Nøkler: x, y, radius.
- redraw_all: tegn eplet.
- timer_fired: flytt eplet nedover (økt y-verdi).
Steg 4: Flere epler
- app_started: bruk en liste over epler-objekter i stedet for å ha ett eple (test med to epler i listen fra start av, dette kan vi endre senere).
- redraw_all: løkke for å tegne eplene.
- timer_fired: løkker for å flytte eplene.
Steg 5: Spise epler
- app_started: variabel for score
- redraw_all: tegn score
- timer_fired: for hvert eple, sjekk om det krasjer med player (husk fra lab2: circles overlap). Øk score hvis treff. Ta vare på eplet hvis bom.
Steg 6: Opprett nye epler
import random- timer_fired: med 10% sannsynlighet, opprett et eple med tilfeldig x-verdi og tilfeldig radius
Steg 7: Game over
- app_started: la app.game_state være ‘active’
- Tell hver gang et eple blir opprettet (app_started/timer_fired)
- La det være et maksimalt antall (f. eks. 50) epler som kan opprettes (app_started/timer_fired)
- Fjern epler fra listen av epler hvis det faller nedenfor skjermbildet
- Når maks antall epler er opprettet, OG det ikke er flere epler igjen: sett game_state til ‘game_over’
- redraw_all: lag funksjoner redraw_all_active og redraw_all_game_over. I selve redraw_all, sjekk game state og kall på riktig funksjon
Steg 8: Start på nytt
- app_started: faktorer ut en funksjon init med det som trengs å gjøres for å starte spillet på nytt
- key_pressed: hvis spillet er game over og noen trykker på ‘Enter’ eller ‘Return’, kall init
Steg 9: Velkommen
- Opprett enda en game state “welcome”. Når man trykker på enter i denne game state, starter spillet i active state.
Steg 10: Finere epler
- Hent bilde av et eple (png/gif/jpg) fra internett
- app_started: last inn bildet
- redraw_all: tegn med image_in_box, se notater om å tegne bilder
